کره‌ی بدن چیست؟
کره‌ی بدن چیست؟
اردیبهشت ۳, ۱۳۹۶
میکرونیدلینگ مو ریزش مو
میکرونیدلینگ برای ریزش مو
اردیبهشت ۴, ۱۳۹۶

عوارض سولاریوم

عوارض پوستی ناشی از سولاریوم

عوارض سولاریوم

عوارض سولاریوم

      متخصصان پوست معتقدند که یکی از عوامل شایع ابتلا به سرطان پوست استفاده از دستگاه‌های سولاریوم است و حتی به اندازه آرسنیک و گاز خردل کشنده است. مطالعات مختلف آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان وابسته به سازمان بهداشت جهانی درباره سولاریوم حاکی از این است که ۷۵ درصد افرادی که قبل از ۳۰ سالگی از سولاریوم استفاده می‌کنند، در معرض ابتلا به سرطان پوست هستند.
      به گفته متخصصان پوست از عوارض استفاده از دستگاه‌های سولاریوم علاوه بر اینکه عامل محرک برای سرطان پوست است، می‌توان به مواردی همچون قرمز شدن پوست، پیر پوستی (پیری زودرس)، انواع سوختگی‌های پوستی با درجات مختلف، آسیب عروق خونی، اختلال در سیستم ایمنی بدن و نیز آسیب‌ها و عوارض چشمی ناشی از مواجهه با اشعه ماورای یبنفش (آسیب قرنیه، شبکیه، ملتحمه یا آسیب توامان قرنیه و شبکیه ) اشاره نمود.
       براساس آمارهای اعلام شده زنانی که بیش از یک بار در ماه به سولاریوم می‌روند، حداقل ۵۵ درصد بیشتر از سایر زنان در معرض ابتلا به ملانوم بدخیم که بد‌ترین نوع سرطان پوست است، قرار می‌گیرند.بدلیل عوارض جبران ناپذیر سولاریوم که حاوی اشعه‌های A و B ماورای بنفش است،امروزه کمتر دیده می‌شود جوانان کشورهای غربی از آفتاب یا دستگاه‌های سولاریوم برای برنزه ‌کردن پوست استفاده نمایند. اما متأسفانه از زمانی که استفاده از این شیوه مضر در آن کشور‌ها محدود شده، در ایران استفاده از این دستگاه‌ها رایج شده است. تصور برخی افراد این است که استفاده از دستگاه سولاریوم مضرات نور خورشید را نداشته و اقدام به استفاده از آن می‌کنند، در حالی که این دستگاه مانند نور خورشید برای پوست مضر می باشد. مضراتی که عوارض آن در دراز مدت خود را نشان میدهند همچون: پیری پوست، افزایش چین و چروک‌های پوستی و شلی و افتادگی پوست. افرادی که بیشتر در معرض اشعه فرابنفش قرار بگیرند، نسبت به سایر افراد، ۲۰ سال زود‌تر گرفتار پیری پوست و بروز لکه‌های پوستی، کک و مک، کدر شدن پوست، چین و چروک پوست و ضخیم شدن سطح پوست می‌شوند. به گزارش سازمان جهانی بهداشت جوانانی که از سولاریوم استفاده می‌کنند، هشت برابر بیشتر در معرض ابتلا به نوعی سرطان پوست به نام ملانوما قرار میگیرند.
        سازمان بهداشت جهانی نیز به دلیل عوارض ناخوشایند سولاریوم، قوانینی را برای کنترل این پدیده تدوین کرده و به چند گروه درباره برنزه ‌کردن پوستشان هشدار داده است.
        این هشدار‌ها اول از همه متوجه افرادی است که دارای موهای بور و چشم‌های روشن هستند و اشعه ماورای بنفش بیشتر از بقیه به پوست آن‌ها آسیب می‌‌رساند.دومین گروه، افراد زیر ۱۸ سال هستند که نباید از دستگاه‌های سولاریوم استفاده کنند یا حمام آفتاب بگیرند.
       براساس هشدار سازمان بهداشت جهانی، کسانی که کک و مک و خال‌های زیاد، زخم‌های پوستی یا سابقه‌ آفتاب سوختگی در بچگی و در هر مرحله‌ای از زندگیشان داشته‌اند، نباید با استفاده ازسولاریوم یا نور آفتاب پوستشان را برنزه کنند، افرادی که داروی خاصی مصرف می‌کنند، باید قبل از برنزه ‌کردن پوست، حتماً با پزشک معالج خود مشورت نمایند.

عوارض سولاریومReviewed by سه رخ on Apr 23Rating: 4.5عوارض سولاریومدر این مقاله عوارض سولاریوم از نظر متخصصین پوست دنیا و سازمان بهداشت جهانی به تفکیک بررسی شده و آمارهای روز دنیا در مورد خطرات این روش اعلام گردیده است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سئوال امنیتی ;) *